Τρίτη 7 Μαρτίου 2017

Ε65: Η ανατομία του Λαμία-Ξυνιάδα, το ΕΣΠΑ, τα προβλήματα και τα μεγάλα κέρδη
  
      Προχωρά το θέμα της κατασκευής του νότιου τμήματος του Αυτοκινητόδρομου Ε65 Λαμία-Ξυνιάδα. Το μήκους 32,5χλμ έργο που στην αναθεώρηση της σύμβασης το 2013, "κόπηκε" λόγω έλλειψης χρημάτων, έχει μπει στο πρόγραμμα μεγάλων έργων του Υπουργείου Υποδομών και συγκεκριμένα στο ΕΣΠΑ 2014-2020 Ε.Π. ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ βρίσκεται εδώ και μήνες σε διαδικασία έγκρισης από τις Βρυξέλλες.
            Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Υποδομών στο ypodomes.com αυτές τις μέρες ολοκληρώνεται ο έλεγχος (άρα και η έγκριση) από την υπηρεσία DG Com και μετά θα οδεύσει στην υπηρεσία DG Regio για την ολοκλήρωση των εγκρίσεων. Από το Υπουργείο θεωρούν ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα, από το γεγονός ότι δεν υπήρξε διαγωνισμός αλλά απευθείας ανάθεση καθώς η έγκριση από την Ε.Ε. το 2013 της αναθεωρημένης σύμβασης, περιείχε τον συγκεκριμένο όρο οπότε θα ήταν απίθανη μία τέτοια εξέλιξη.
    Το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα κατασκευαστικά παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς ουσιαστικά χωρίζεται σε τρία διακριτά τμήματα. Το πρώτο από τη Χ.Θ.0 (την αρχή του άρχη με τον ανισόπεδο κόμβο πριν την Λαμία) και μέχρι το 15οχλμ, δηλαδή μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Καρπενησίου, είναι αρκετά ώριμα σε ποσοστό που ξεπερνά το 40%. Αυτό δίνει την πεποίθηση στην Κεντρική Οδό Α.Ε. (ΤΕΡΝΑ), που είναι η κατασκευάστρια εταιρεία ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί σε περίπου 18 μήνες. Θεωρητικά θα μπορούσε να λειτουργήσει το πρώτο εξάμηνο του 2019. Το δεύτερο τμήμα από το 15ο χλμ μέχρι το 29ο, πριν την Σήραγγα Δομοκού, είναι το πιο προβληματικό καθώς σε αυτό εντοπίζονται όλες οι απαλλοτριώσεις. Εδώ προς το παρόν δεν έχουν κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις στο μεγαλύτερο τμήμα των 14χλμ και θα πρέπει να αποτελέσει το βασικότερο μέλημα του Υπουργείου για πολλούς λόγους.
        Ο πρώτος είναι για να μην υπάρξουν μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις και κολλήσει συνολικά η λειτουργία του νότιου τμήματος. Ο δεύτερος είναι απόρροια του πρώτου και δεν είναι άλλο από την διεκδίκηση νέων κοστοβόρων αποζημιώσεων από γεγονότα που δεν είναι ευθύνη του κατασκευαστή. Τέτοια ζήσαμε δεκάδες στην δεκαετή κατασκευή των 5 αυτοκινητόδρομων και κόστισαν ουκ ολίγα εκατομμύρια στο Ελληνικό Δημόσιο. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νέος νόμος 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις αλλά και η τροπολογία 7α ειδικά για τα μεγάλα έργα είναι ένα όπλο για το ΥΠΟΜΕ το οποίο υποστηρίζει ότι πλέον με το που θα φτάνουν οι υποθέσεις στο Εφετείο, μέσα σε 10 μέρες οι εκτάσεις θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τα έργα. Στο τρίτο τμήμα έχουμε το μεγαλύτερο τεχνικό έργο σε όλον τον αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Οδού Ε65 Λαμία-Γρεβενά. Είναι η Σήραγγα Δομοκού, μήκους 3χλμ. η οποία ολοκληρώνει το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα και στο τέλος της με ένα μικρό ανοιχτό τμήμα, "κουμπώνει" με το υπό ολοκλήρωση τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα.
        Εδώ έχουμε ως δεδομένο από την περίοδο 2008-2011 έχουν διανοιχθεί από 500 μέτρα σε κάθε πλευρά της σήραγγας και στις 2 κατευθύνσεις. Έτσι για διάνοιξη έχουμε περίπου 2χλμ. Η κατασκευάστρια εταιρεία σε πρόσφατη δημοσιογραφική αποστολή έχει δηλώσει αισιόδοξη ότι θα μπορούσε να ολοκληρώσει σύντομα την διάνοιξη, δεδομένης της πρόσφατης ταχύτατης διάνοιξης της Σήραγγας Κλόκοβας (διανοίχθηκε σε μόλις 14 μήνες και συνολικά σε 24 μήνες από την έναρξη διάνοιξης αναμένεται να λειτουργήσει). Τα εδάφη που έχει συναντήσει μέχρι τώρα θεωρούνται φυσιολογικά. Η λειτουργία αυτού του τμήματος εφόσον έχουμε μία επανάληψη της διάνοιξης της Κλόκοβας, θα μπορούσε να γίνει μέσα στο 2019, όμως αυτό που γίνεται πλέον αντιληπτό, είναι πως το σημείο κλειδί για να λειτουργήσει το τμήμα Λαμία-Ξυνιάδα και κατ` επέκταση ο Ε65 μέχρι τα Τρίκαλα, είναι το τμήμα των 14χλμ πριν τη Σήραγγα Δομοκού. Εδώ, εφόσον οι διαδικασίες κινηθούν γρήγορα μέχρι το 2020, τμηματικά το νότιο κομμάτι θα μπορέσει να λειτουργήσει. Σε άλλη περίπτωση είτε θα έχουμε και πάλι τις γνωστές "ενοικιάσεις" είτε θα μπλέξουμε με καθυστερήσεις με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΤΟΥ Ε65 ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΘΕ

       Σήμερα ο πλέον μειονεκτικός αυτοκινητόδρομος ενόψει της λειτουργίας των νέων οδικών αξόνων είναι ο Ε65. Έχει χαρακτηριστεί ως "τυφλός" καθώς το τμήμα Ξυνιάδα-Τρίκαλα μήκους 80χλμ θα έχει το θλιβερό προνόμιο να μην συνδέεται με κανένα άλλο αυτοκινητόδρομο.
          Πάρα ταύτα η αξία του είναι σημαντική καθώς θα συνδέσει τρία σημαντικά αστικά κέντρα μεταξύ τους, τον Δομοκό, την Καρδίτσα και τα Τρίκαλα ενώ και η Καλαμπάκα θα ευεργετηθεί από τη λειτουργία του ενώ θα μειώσει κατά περίπου 40 λεπτά την χρονοαπόσταση από την Αθήνα. Ωστόσο η πραγματική αξία του Ε65 θα φανεί με την λειτουργία του νότιου τμήματος (Λαμία-Ξυνιάδα), καθώς τότε ο δρόμος θα συνδεθεί με τον ΠΑΘΕ και κυρίως με την Αθήνα. Αυτό θα σημάνει την απευθείας τροφοδότηση οχημάτων από/προς τον Ε65 και την δραστική μείωση της χρονοαπόστασης των πόλεων της Δυτικής Θεσσαλίας από την Αθήνα κατά επιπλέον 1 ώρα.
          Για παράδειγμα να πούμε ότι το Αθήνα-Τρίκαλα θα γίνεται σε περίπου 3 ώρες, το Αθήνα-Καρδίτσα σε 2 ώρες και 30 λεπτά και το Αθήνα-Δομοκός σε 2 ώρες και 10 λεπτά. Ως παράπλευρη ευεργετική επίδραση θα είναι και η μεγάλη μείωση, κατά περίπου 40 λεπτά στην διαδρομή Αθήνα-Καρπενήσι (καθώς ο Ε65 θα κινείται δυτικά φτάνοντας κοντά στο ύψος της Μακρακώμης), αλλά και οι τουριστικές διαδρομές προς τη Λίμνη Πλαστήρα, τα Άγραφα κ.α.
              Η ολοκλήρωση των προσυμβατικών διαδικασιών είναι μία από τις πλέον σημαντικές για το μέλλον του Ε65, και των περιοχών της Στερεάς Ελλάδας και της Δυτικής Θεσσαλίας καθώς θα αλλάξουν ή καλύτερα θα μεταμορφώσουν τις οδικές μεταφορές, τον τουρισμό και τον ιδιαίτερα ανεπτυγμένο γεωργικό και κτηνοτροφικό τομέα της περιοχής. Εφόσον το έργο μπορέσει να ξεκινήσει σύντομα και τρέξουν οι εκκρεμότητες που δημιουργούν αγκυλώσεις στο έργο, τότε μέχρι το 2020 θα μπορέσουμε να έχουμε ακόμα ένα σημαντικό τμήμα αυτοκινητόδρομου και να μιλάμε για πραγματική αλλαγή στις οδικές μεταφορές.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου